Autobus využíva nízkotlakové metalhydridové zásobníky na uskladnenie vodíka ako hlavného zdroja energie na pohon autobusu.
"Technológia metalhydridových zásobníkov (MHZ) pracuje so zliatinami
kovov, ktoré predstavujú unikátnosť riešenia. Vodík sa vháňa do
zásobníka pod tlakom jeden až tri megapascaly (MPa). Keďže vodík je
viazaný priamo v štruktúre materiálu, nepodieľa sa na zvyšovaní tlaku v
zásobníku a pracovný tlak sa pohybuje maximálne na hodnote tri MPa," uviedol pre TASR výkonný riaditeľ Rošero – P Dalibor Dravecký.
V súčasnosti sa podľa jeho slov vo vozidlách vodík skladuje pri tlakoch
od 35 MPa do 70 MPa. Práve spomenuté tlaky predstavujú nebezpečenstvo
výbuchu pri prerazení skladovacej nádoby.
"V prípade MHZ pri prerazení steny nádoby nastane iba pozvoľné
uvoľňovanie vodíka zo štruktúry metalhydridovej zliatiny a nie výbuch
ako v prípade vyšších tlakov. Keďže sa pracuje s nízkym tlakom,
nedochádza ani k stratám energie pri stláčaní. Pri uvoľňovaní vodíka zo
štruktúry stačí znížiť tlak a dodať malé množstvo tepla. Zníženie tlaku
je zároveň výhodné pri dodávke do palivových článkov, ktoré pracujú s
nízkym tlakom vodíka," povedal Dravecký s tým, že pri vývoji
uvedeného prototypu nazbierali obrovské množstvo poznatkov, ktoré sa
budú snažiť využiť v krátkom čase v sériovej výrobe.
"Som pyšný na to, čo dokázali Spišskonovovešťania spoločne s vedcami z
Košíc. Mnohí tomu neverili, ale prvý vodíkový autobus zo Slovenska je
na svete a urobili ho v Spišskej Novej Vsi, k čomu tvorcom srdečne
blahoželám," uviedol viceprimátor Spišskej Novej Vsi Dávid Demečko.
Na predstavení autobusu sa zúčastnili i predseda Prešovského
samosprávneho kraja Milan Majerský a predseda Košického samosprávneho
kraja Rastislav Trnka, ktorí prejavili záujem o zavedenie týchto
autobusov do autobusovej dopravy východného Slovenska. Vozidlo bude
predstavené na výstave Expo Dubaj.